Za wysoki cholesterol - jak z nim walczyć dietą?

Ludzki organizm, głównie w wątrobie, sam wytwarza cholesterol, bo jest on nam potrzebny. W zdrowotnym bilansie uwzględniony jest także ten pobierany z jedzenia. Problem w tym, że zwykle spożywamy go więcej niż trzeba, zwłaszcza jego ?niedobrą? frakcję LDL. W nadmiarze ten związek tłuszczowy jest naprawdę groźny, gdyż sprzyja miażdżycy, osadzając się w naczyniach krwionośnych. Czasem wyregulowanie jego poziomu jest możliwe tylko przy pomocy leków, jednak bez zmiany nawyków żywieniowych nie pomoże żadna farmakologia.
Małym dzieciom cholesterol jest niezbędny do rozwoju mózgu. Dorośli, wbrew powszechnej opinii, także nie mogą bez niego żyć. Potrzebujemy go, by przyswoić witaminę D. To podstawowy składnik wszystkich błon komórkowych, dzięki niemu powstają kwasy żółciowe, niezbędne w procesie trawienia oraz hormony, tak ważne jak progesteron, testosteron, estrogeny. Jednak cholesterol cholesterolowi nierówny, a generalnie co za dużo to niezdrowo.

Jeśli przesadzisz z cholesterolem, narażasz się na zawał, udar, inne problemy z krążeniem. Zarazem gastrolodzy i dietetycy przestrzegają: to, że zjadasz mniej produktów obfitujących w cholesterol od sąsiada, nie oznacza jeszcze, że twój poziom we krwi będzie niższy, a konsekwencje podobne. Indywidualna produkcja i tolerancja związków tłuszczowych jest odmienna. Znaczenie ma tryb życia, ale i np. wiek. Nieprzypadkowo Światowa Organizacja Zdrowia zezwala osobom zdrowym zjeść do 10 jaj tygodniowo. Zarazem osoba, która ma problem z cholesterolem raczej powinna zapomnieć o majonezie i jajecznicy na bekonie. Wyregulowanie nieprawidłowego poziomu cholesterolu powinno odbywać się pod nadzorem lekarza. Uwaga! Dotyczy to także za niskiego poziomu cholesterolu. To problem przede wszystkim osób z nadczynnością tarczycy i wymaga głównie leczenia endokrynologicznego.

Cholesterol: ograniczaj, będziesz zdrowszy

By obniżyć przede wszystkim "zły" cholesterol LDL ogranicz tłuste mięsa i wędliny, podroby, żółtko jaja, tłuste sery, masło, czekoladę, ciasta z kremem na bazie pełnotłustego mleka. Niezależnie od innych zaleceń lekarskich z pewnością rezygnacja z tych produktów również znajdzie się na recepcie.

Zaproś na talerz, bo warto

Poziom LDL spadnie i wtedy, gdy będziesz zapełniać żołądek. Ważne jednak czym. Wprowadź do diety morskie ryby i inne owoce morza (przynajmniej trzy razy w tygodniu jako główne danie), a także warzywa i owoce bogate w witaminę C (np. dzika róża, cytrusy, kalafior, porzeczki, kapusta, brukselka, papryka). Pamiętaj, że są i dobre tłuszcze, szczególnie roślinne i omega3, łączone z warzywami.

By podnieść poziom korzystnego dla zdrowia cholesterolu HDL, odpowiedzialnego chociażby za ochronę naczyń krwionośnych, wzbogać menu o produkty bogatoresztkowe (pieczywo pełnoziarniste, kasze, owoce ze skórką) oraz obfitujące w błonnik.

Więcej o:
Komentarze (27)
Za wysoki cholesterol - jak z nim walczyć dietą?
Zaloguj się
  • Gość: Ania

    Oceniono 9 razy 9

    Ja mialam cholesterol calkowity 268 i LDL 159 po 2 miesiacach diety zszedl mi do 186 i LDL do 117... Dieta jak niektorzy mowili rygorystyczna ale bardzo poprawiajaca humor i jakims cudem obnizyla mi puls z 78-82 do 59-62 :)
    Moj styl byl prosty...
    1. codziennie minimum 45 minut spaceru (Codziennie znaczy codziennie)
    2. 5 posilkow dziennie:
    - pierwsze sniadanie otreby pszenne mieszalam z otrebami owsianami zalewalam chudym mlekiem i dodawalam troche owocow najczesciej borowek i jezyn czasami banana
    - drugie sniadanie: 2-3 kromki pelnoziarnistego chleba z siemiem lnianym i otrebami posmarowane flora pro-aktiv z salata i pomidorem (raz na tydzien dodawalam poledwice sopocka)
    - obiad to z reguly dziki ryz z uduszonymi warzywami na rozne sposoby... raz na dwa tygodnie piers z indyka badz z kurczaka bez skory z warzywami i ryzem (oczywiscie wszystko duszone)
    - podwieczorek to z reguly jakis owoc z twarozkiem chudym albo ciasteczka owsiane
    - kolacja: salatka z salaty, czerwonej papryki, pomidorow, czarnych oliwek, karczochow i 2-3 kromki lekkiego pieczywa z duza zawartoscia blonnika
    3. 3 razy dziennie herbata ' Ziola mnicha na cholesterol)
    4. codziennie garsc orzechow badz migdalow albo mix
    5. 2 razy w tygodniu awokado
    6. Oleje: rzepakowy albo oliwa z oliwek z pierwszego tloczenia 2-3 razy w tygodniu po lyzce do salatki

    Zycze wszystkim powodzenia :)

  • em_mirek

    Oceniono 11 razy 5

    Jak czytam, że ktoś po raz kolejny pisze żeby ograniczyć spożywanie żółtek jajek czy jajek jako takich, to mnie diabli biorą. Ani jajka, ani masło nie podnoszą poziomu cholesterolu w organiźmie. Jajka wręcz przeciwnie, obniżają go! Bierze się to stąd, że oprócz cholesterolu, zawierają również duże ilości lecytyny, która redukuje jego poziom. Żółtko jajek, poza witaminą C, zawiera wszystkie potrzebne człowiekowi składniki pokarmowe.
    Masło to dietetyczny i jeden z najzdrowszych tłuszczy, zawierający duże ilości naturalnych witamin A, D i E. Człowiek nie wymyślił nic lepszego od matki natury. Problemy zaczęły się wówcza, gdy zaczęto nas karmić przetworzonym sztucznym żarciem.
    A propos jajek, polecam rozmowę z pierwszym "jajcologiem" RP profesorem Tadeuszem Trziszką wyborcza.pl/1,75476,11493479,Jedzcie_jaja__Na_sniadanie__na_obiad__na_kolacje.html

  • simonetti

    Oceniono 6 razy 2

    Od 3-ch miesiecy jestem na diecie wegetarianskie polaczonej z dieta wg grupy krwi.
    Mieszkam we Wloszech, wiec kuchnia srodziemnomorska-zero tlustych rzeczy, sosow wszelakich- salatery warzyw i owocow- od lat 15-stu.
    Przyjechalam z cholesteroloem 220- przed Swietami mialam 265. NIC NIE SPADLO NA WEGA.
    Sprawdzic musze ecodoplerem czystosc zyl-ale do roku 2012 nie mialam sladu miazdzycowych zmian.
    Faktycznie trojgliceridy sa 150- za to dobry mam ponad 90.
    Kiedys wyczytalam, ze nalezy pomnozyc dobry x3-tyle przykrywa zly. Moze dlatego nie mam zmian, ale....nie wierze w diete polaczona z cholesterolem. moj maz je WSZYSTKO calkowicie poza sensownym- tlusto, slodko, pieczywo razem za daniem z makaronu i ma idealne wyniki.
    Kazdy z nas jest indywidualnoscia.

  • tomek44

    Oceniono 1 raz 1

    Mam 44 lata i od dziecka jestem bardzo aktywny w różnych dyscyplinach sportowych. Obecnie uprawiam kulturystykę a co za tym idzie dźwigam duże ciężary i przerzucam na każdym treningu około kilkadziesiąt ton. DO RZECZY !!! W Tej dyscyplinie bardzo ważne jest odżywianie. Zatem dużo mięsa gotowanego, dużo warzyw, owoców - najlepiej soków. Jajka z umiarem. Wybierać produkty które stworzyła natura i w których jest magnez, potas, żelazo, miedź, cynk, witamina A, B, C, D, E ... Przez lata treningów sięgałem w dietach po nabiał i za każdym razem rosły mi triglicerydy i cholesterol. PAMIĘTAJCIE !!! Ten nabiał co kupujecie w sklepach to jest to gips dla naszych naczyń krwionośnych. Najbezpieczniejsze jest tylko chude mleko z krótkim terminem ważności i bardzo dobrze uzupełnia braki płynów po ciężkim treningu. Jeśli nie ćwiczysz a nie będziesz żarł nabiału tylko pił chude mleko - zawał ani udar ci nie grozi. Jeśli uważasz że pisze głupoty to nie pisz mi tu żadnych komentarzy tylko żyj sobie dalej jak do tej pory i zmień stronę internetową.

  • natkamisiak1

    Oceniono 1 raz 1

    witam, jakiś czas temu po ciąży zmagałam się z podwyższonym cholesterolem, była u znajomej lekarki, która poleciła mi wypróbować stary sposób naszych babć tj, pić olej lniany. W aptece (!), z lodówki kupiłam olej lniany i piłam 1 łyżeczkę dziennie (na początku z łyżeczki ale nie dałam rady, zaczęłam dodawać do różnych sałatek zamiast oliwy). Po 3 miesiącach cholesterol był w normie. Nadal stosuję olej w kuchni, zauważyłam że mam duża lepszą cerę (żadnych problemów z wypryskami), słyszę dużo komplementów, sama widzę, że skóra wygląda znacznie lepiej i włosy są mocniejsze (a mam małe dziecko). Zapytałam lekarkę, czy to może dzięki olejowi lnianemu, potwierdziła, że to zasługa kwasów omega-3, które olej zawiera.

  • berig123

    Oceniono 17 razy 1

    Żałosne te porady zwłaszcza dotyczące diety. Kto na proponowaną dietę może sobie pozwolić? Emeryt, kasjerka w supersamie, robol w fabryce? Spadać z takimi poradami, najlepiej w zakole anonimowej rzeki!!!

  • Gość: Anita

    Oceniono 1 raz 1

    A co zrobic jesli mam.tak wysoki poziom HDL, a LDL w normie ze calkowity cholesterol.ma.ppdwyzszony?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX