Kwas foliowy - strażnik układu nerwowego

Kwas foliowy to witamina niezbędna dla prawidłowej pracy układu nerwowego

Kwas foliowy to witamina niezbędna dla prawidłowej pracy układu nerwowego (Shutterstock)

Kwas foliowy to prawdziwy witaminowy mocarz. Potrzebny od samego zaczątku życia aż po jego kres. Kształtuje układ nerwowy płodu, zapobiegając jego defektom. Dorosłych ładuje optymizmem, uspokaja, dodaje sił. To dobry przyjaciel męskiego nasienia. Czego chcieć więcej?
Nazwa kwasu foliowego pochodzi od łacińskiego słowa "folium", czyli "liść". Wszystko przez to, że witaminę pierwotnie pozyskano z liści szpinaku, w którym go w bród. Jednak jeśli nie jesteś miłośnikiem tego warzywa, nie masz się co martwić. To nie jedyne jego źródło. Po co nam kwas foliowy i gdzie go szukać?



Kwas foliowy dla prawidłowego rozwoju płodu

Kwas foliowy to w rzeczywistości jedna z witamin z grupy B. A dokładnie dziewiąta w szeregu witamina B9. Powszechnie kojarzy się głównie ze wspomaganiem rozwoju płodu. Nie bez powodu. Dba o prawidłowy rozwój układu nerwowego i przekazywanie cech dziedzicznych u dzieci rozwijających się w łonie kobiety. Ma specjalne zasługi w zapobieganiu zniekształceniom cewy nerwowej mogących prowadzić chociażby do niewykształcenia się mózgu u płodu. Wpływa także na masę i dalszy rozwój malucha po porodzie.

Potrzebujemy go od samych początków naszego istnienia, a nawet... jeszcze wcześniej. Okres ciąży - głównie początkowe jej miesiące, a także trzymiesięczny okres przed poczęciem - wtedy właśnie jest najbardziej istostny. Dlatego warto o nim pomyśleć zawczasu - niejako prewencyjnie. Nie wszyscy planujemy ciąże z terminarzem w ręku, specjaliści zalecają więc profilaktyczne zwiększenie dawek kwasu foliowego przez kobiety w wieku rozrodczym. Na wszelki wypadek. Ze względu na naprawdę wzmożone zapotrzebowanie w tym okresie wskazana jest suplementacja - dawki należy uzgodnić z lekarzem.

Kwas foliowy uspokoi i pobudzi do działania

Nie starasz się o dziecko albo nawet nie jesteś kobietą? Ty także nie powinieneś zapominać o kwasie foliowym. Potrzebujemy go wszyscy. Z różnych względów. Zacznijmy od tego, że to niestrudzony bojownik o nasz optymizm. Strzeże prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu w trakcie całego życia, nie tylko u jego początków. Przyczynia się do powstawania dwóch szczególnie istotnych dla naszego samopoczucia i napędu życiowego neuroprzekaźników: serotoniny i noradrenaliny. Serotonina uspokoi, zagwarantuje dobry sen. Noradrenalina, wręcz przeciwnie: pobudzi cię do działania, da energetycznego kuksańca. Razem stanowią idealny duet.

Kwas foliowy - pomocnik układu pokarmowego i krwionośnego

Kwas foliowy lubi się jednak nie tylko z układem nerwowym. Wspomaga procesy krwiotwórcze, biorąc udział w produkcji czerwonych krwinek. Bywa stosowany jako część kuracji w przypadku anemii. Jest również potrzebny przy tworzeniu soku żołądkowego, wspomaga układ pokarmowy i pracę jelit, żołądka i wątroby. To wciąż nie wszystkie funkcje witaminy - prawdopodobnie może mieć udział w zatrzymaniu rozwoju zmian nowotworowych, bądź nawet ich cofnięciu. Zmniejsza ryzyko zachorowalności w przypadku raka macicy.

Kwas foliowy jako rehabilitant męskiego nasienia

Drodzy panowie, gdy staracie się o potomka, nie tylko wasze partnerki powinny szczególnie zwracać uwagę, by kwasu foliowego nie zabrakło w diecie. Witamina dba również o jakość męskiego nasienia. Z badań wynika, że panowie, których dieta jest w nią uboga, produkują mniej plemników

Kwas foliowy: gdzie go szukać?

Jednym z lepszych źródeł kwasu foliowego jest, jak już była mowa, szpinak. Z tego względu, aby zaspokoić zapotrzebowanie, możesz się raczyć szpinakowymi farszami, sosami (choćby do pierogów, naleśników czy mięsnych rolad) czy sałatkami ze świeżymi liśćmi. Nie przełkniesz szpinaku w żadnej formie? Nic straconego. Kwasu foliowego możesz szukać także innych liściastych warzywach tj. sałata, kapusta, brukselka, a także brokułach i kalafiorze. Wolałbyś coś konkretniejszego? Sięgnij po wątróbkę, żółtka jaj, soczewicę czy produkty pełnoziarniste. Wybór należy do ciebie.

Za mało, za dużo, w sam raz

Niedobory kwasu foliowego najczęściej przytrafiają się kobietom w ciąży, osobom starszym oraz dzieciom - szczególnie tym nadpobudliwym. Do odczuwalnych objawów niedoborów zalicza się m. in. przemęczenie, problemy z koncentracją, pamięcią, bezsenność i nadpobudliwość, zaburzenia trawienne, stany zapalne w obrębie jamy ustnej, a także zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży. Do niekoniecznie widocznych - zatrzymanie odbudowy komórek w organizmie i małą ilość czerwonych ciałek we krwi.

Co jeśli witaminy B9 zaczyna być za dużo? Po części jest przechowywana w wątrobie, ale większość tego, co ponad stan - wydalamy z moczem. O nadmiarze mogą świadczyć m. in. alergiczne odczyny skórne. Spożywanie ponad 15 mg witaminy dziennie (czyli ponad 3-krotnie więcej niż zaleca się kobietom w ciąży) może przyczynić się do zaburzeń układu nerwowego i pokarmowego.

Optymalne przyswajanie

Wrogami witaminy B9 są m. in. wysoka temperatura, alkohol, kofeina, stres, środki antykoncepcyjne czy choroby wątroby. Do jej uaktywnienia potrzebna jest - witamina B12, obecna głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Z tego względu te dwie przedstawicielki rodu B najlepiej spożywać w parze. Kwas foliowy z zielonolistnych warzyw warto konsumować w towarzystwie czerwonego mięsa, podrobów czy ryb. Życzymy smacznego i na zdrowie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Zobacz także:

Witaminy - gdzie ich szukać, na co pomogą?

Naturalne dopalacze



Zobacz także
  • Są nie tylko pyszne, ale też zdrowsze niż się powszechnie sądzi. Czereśnie Owoce kokietek już są. Czereśnie w sprzedaży!
  • Smak słony to znak, że pokarmy dostarczają nam soli mineralnych Smak słony - skarbnica soli mineralnych
  • O czym mówi smak słodki? Słodki - odżywczy smak energii
Komentarze (33)
Kwas foliowy - strażnik układu nerwowego
Zaloguj się
  • mz50

    Oceniono 13 razy 3

    Szpinak jest pyszny tylko trzeba go umiec zrobić. Dusić na małym ogniu z małą ilościa wody, płaską łyżeczka masła, dodac czosnek, sól, dobrze "rozkłócone" jajko ze śmietaną / moze byc 12% / rozmieszane z małą ilościa szpinaku żeby sie nie ścięło i powoli mieszając na małym ogniu gotować. Mozna doprawic jak kto woli niewielka ilościa pieprzu ale to niekoniecznie.
    Pyszne i baaaardzo zdrowe, zawiera również żelazo zapobiegające anemii - jeść można z ziemniakami i sadzonym jajkiem co najmniej raz w tygodniu.

  • Gość: paulla

    Oceniono 12 razy 2

    No jeśli chodzi o kwas foliowy to na pewno żadnego nie zrobi bałaganu, a wręcz przeciwnie może zapobiec wadom wrodzonym u dziecka. Także przyjmowanie folika jest niezbędne jeśli leży nam na sercu urodzenie zdrowego dziecka

  • sevoja

    Oceniono 1 raz 1

    Mnie się wydaje, ze dobrze go brać nawet non stop,bo działa dobrze na nasze nerwy i samopoczucie.

  • clubmate16

    Oceniono 3 razy 1

    oglądałam ostatnio z koleżanką serial orange is the new black i tam dziewczyna jest w ciąży w więzieniu i chłopak chce jej przemycać tabletki w których jest kwas foliowy! to strasznie fajny wątek, jestem na razie na drugim sezonie i trzymam za nich kciuki. no i najpeirw dał jej w ogóle szpinak, ale to nie zadowoliło tej dziewczyny. ja za to właśnie popijam szejka ze szpinakiem:)

  • white_mouse

    Oceniono 9 razy 1

    Osoby z grupy ryzyka to chyba biorą ok 5 mg, co tez jest dawką wielokrotnie większą niż normalnie. Ja codziennie przyjmuje Folik i myślę że to wystarczy.

  • Gość: astra

    Oceniono 5 razy 1

    15 mg to mogą brać kobiety z grupy ryzyka, gdy w rodzinie były przypadki urodzenia dziecka z wodogłowiem, rozszczepem it, a tak normalnie to o,4 mg folika wystarczy

  • Barbara Joanna

    0

    Każdy lekarz mówi o tym ciężarnej kobiecie. Szkoda tylko, ze niektóre mamy zaczynają brać folik kiedy dowiedzą się o ciąży, a często może to być za późno :(

  • Izabela Anna

    0

    Zgadzam się. Najważniejszym powodem przyjmowania folik mama jest zapobieganie wad cewy nerwowej u płodu.

  • Izabela Anna

    0

    Tak to prawda, musimy dbać o siebie i nasze potomstw i musimy przyjmować folik mama by ten okres w naszym życiu był radosnym oczekiwaniem na urodzenie zdrowego maluszka

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o zdrowym jedzeniu: