Owoce kokietek już są. Czereśnie w sprzedaży!

04.06.2017 14:09
Są nie tylko pyszne, ale też zdrowsze niż się powszechnie sądzi. Czereśnie

Są nie tylko pyszne, ale też zdrowsze niż się powszechnie sądzi. Czereśnie (Fooding Around, https://www.flickr.com/photos/yearofeats/, (CC BY 2.0))

Pojawiły się nieśmiało, w sieciowych sklepach i na straganach, obok truskawek. Odstraszają jeszcze smakiem (czasem kwaśne), marną wielkością i ceną. Warto jednak już teraz sobie przypomnieć, za co je kochamy.
Nie lubisz czereśni? To prawie tak, jakbyś nie lubił kremówek. A przecież te pierwsze są w dodatku zdrowe. I nieprawdziwe są opinie, że na uwagę zasługują tylko ze względu na zawartość białka - znaczy te, które są robaczywe.

Czereśnie: minerałów moc?

Ponoć jest ok. pół tysiąca odmian czereśni: od bladych, żółtych, drobnych, po niemal czarne, mięsiste, bardzo soczyste z małą pestką (te lubimy najbardziej). Wszystkie są niskokaloryczne (nie uwzględniając niechcianego wsadu): 100 g owoców zazwyczaj zawiera 40-50 kcal. Dla porównania: taka sama ilość bananów dostarczy dwa razy więcej kalorii, a zdecydowanie bardziej kwaśnych wiśni - niemal tyle samo, co słodka czereśnia.

Im ciemniejsza czereśnia, tym więcej w niej antocyjanów, czyli barwników wzmacniających i uszczelniających naczynia krwionośne. Są one uznanymi przeciwutleniaczami (antyoksydantami), stąd wybierając odmianę owoców, warto się kierować także ich barwą.

Więcej na ten temat: Owoce i warzywa - kolor ma znaczenie!

Czereśnie obfitują w potas i jod, mają sporo magnezu, wapnia, fosforu, żelaza i cynku. Fakt, z pewnością można znaleźć lepsze źródła tych minerałów, nawet wśród owoców, jednak czereśnie jemy z przyjemnością. Im więcej, tym dawka cennych składników bardziej okazała.

Czytaj więcej o makroelementach ważnych dla zdrowia

Czereśnie: witamin też sporo

Czereśnie poprawiają nastrój i odporność. Mają doskonały wpływ na układ nerwowy i pokarmowy. Zadbają o wygląd skóry, usprawnią metabolizm, chociaż nie ma to większego związku z błonnikiem (1,3 g na 100 g), a raczej zawartych w nich witamin: C, A i co najmniej kilku z kompleksu B. To, oczywiście, znowu nie są jakieś olbrzymie ilości, ale na pewno nie do pogardzenia. Pół kilograma czereśni pokryje przeciętne zapotrzebowanie na witaminę C. To tak dużo do zjedzenia?

Czereśnie, a co z bólem brzucha?

Zdrowe, smakują surowe, w kompocie, dżemie, cieście, jako dodatek do deserów i jako ich podstawa. A że od nich brzuch boli, zwłaszcza, gdy owoce popijemy wodą? To bajki. Brzuch rzeczywiście może zaboleć, jeśli się nimi po prostu przejecie. To samo można powiedzieć o każdym innym produkcie spożywczym. Groźne są też zatrucia pokarmowe. Jeśli wcześniej owoców nie umyjecie, mogą się przytrafić i po czereśniach. Zatem: problemem bywa higiena, nie dieta.

Wiecie, że w Europie czereśnie najbardziej kochają Francuzi i nazywają je owocem kokietek? Akurat oni to się znają na żywieniu i nie tylko.



Czytaj także:

Cała prawda o błonniku

Owocowa lista przebojów lata

Dlaczego warto jeść agrest?

Witaminy z grupy B - bez tajemnic

Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku!

Magnez - biopierwiastek jeszcze ważniejszy niż myślisz. Sprawdź, ile o nim wiesz
1/11Pod wpływem stresu poziom magnezu w organizmie:
Zobacz także
  • W tym roku jakby spóźnione, ale wystarczy jeszcze parę dni słońca i wreszcie będziemy się nimi cieszyć w pełni, chociaż rolnicy zapowiadają, że plony mniejsze niż w latach ubiegłych Nadchodzi truskawka - królowa polskiego czerwca!
  • Ostrygi i inne owoce morza to uznane od wieków afrodyzjaki. Naszym zdaniem sam fakt, że się postarasz, już bywa rozpalający 9 uznanych, bezpiecznych afrodyzjaków. Działają czy nie? Kiedy warto się nimi wspomóc?
  • szczepionka Zdrowotne mity: wiecznie żywe!
Komentarze (4)
Owoce kokietek już są. Czereśnie w sprzedaży!
Zaloguj się
  • willowy

    Oceniono 6 razy 6

    "Nie lubisz czereśni? To prawie tak, jakbyś nie lubił kremówek. A przecież te pierwsze są w dodatku zdrowe. I nieprawdziwe są opinie, że na uwagę zasługują tylko ze względu na zawartość białka - znaczy te, które są robaczywe."
    Nie jestem z tych, którzy pod każdym tekstem czepiają się byle czego, ale tutaj nie wytrzymałem. To nie jest brak korekty, tylko po prostu zupełna nieznajomość języka polskiego.
    Autorze/Autorko, ja rozumiem, że jest ciężko, bo zawartość portalu musi powstawać szybko, i że pewnie jesteś niedoświadczony/na i nie masz należytej opieki redaktorskiej oraz wsparcia korekty, ale na bogów!!! Przecież ten krótki akapit jest tak fatalny stylowo i gramatycznie, że każdy w miarę oczytany użytkownik języka polskiego zrezygnuje z dalszej lektury - tego się po prostu nie da czytać.
    Sam pracowałem w redakcji jako stażysta. Wiem, że jest ciężko, ale jeśli z pisaniem na szybko jest u Ciebie tak słabo, to moja rada jest taka, by teksty pisać wcześniej i czytać je świeżym okiem następnego dnia albo przynajmniej po paru godzinach. Może warto by też było jakiejś zaprzyjaźnionej redaktorce albo redaktorowi dać swój tekst do przeczytania przed publikacją.

    Chciałem poczytać o czereśniach, a zamiast tego muszę dawać porady. O tempora...

  • coelka

    0

    moje ulubione owoce, wole od truskawek, które tak mi nie podchodza jakos nawet pomarańcze wole od truskawek a czeresnie kocham po prostu

  • czemublokujecie_mikonto

    Oceniono 5 razy -1

    Co za pierdoły? Kto to pisał? Czereśnie zawsze należały do tzw. superfruits, zawsze były chętnie kupowane. Prawdą jest, że spożyte w nadmiarze powodują rozwolnienie. Niechętnie to kupowane są czarne porzeczki (bo ludzie nie wiedzą co z nimi robić) i wiśnie (cudownie kwaśne, bo też nie potrafią gotować z wiśniami).

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Więcej o zdrowym jedzeniu: