Na depresję - indyk z bananami

Potrawy zawierające tryptofan wyraźnie poprawiają nastrój
Po sytym obiedzie poprawia się nastrój, mimo że czujemy się trochę ociężali. To wpływ związku zwanego tryptofanem, aminokwasu z którego powstaje serotonina, substancja odpowiedzialna m.in. za wywołanie uczucia zadowolenia.

Znaczne ilości tryptofanu zawierają takie potrawy jak: indyk, chleb, mleko, ser żółty czy banany.

- Niski poziom tryptofanu, a co za tym idzie serotoniny może być przyczyną obniżenia nastroju - twierdzi Wim Riedel z Uniwersytetu w Maastricht na łamach najnowszego "Brain, Behavior, and Immunity". Przebadał on 27 ochotników, z których 16 miało w rodzinie krewnych ze skłonnością do depresji. Naukowcy obniżali wszystkim poziom tryptofanu, poddając ich jednocześnie testom pamięciowym i sprawdzając ich nastrój.

Wyniki pokazały, że zdolności pamięciowe spadały u wszystkich badanych. Jednocześnie w grupie, która posiadała krewnych ze skłonnością do depresji, aż połowa uczestników miała jej objawy, podczas gdy w grupie kontrolnej stwierdzono ją tylko u 9 proc. Po 24 godzinach wszystkim badanym kiepski nastrój mijał.

- Z naszych badań wynika, że swoją dietę powinny szczególnie uważnie układać osoby podatne na depresję oraz osoby poddane immunoterapii. Takie leczenie powoduje bowiem obniżenie poziomu tryptofanu - powiedział Riedel.

Więcej o: