Smak s這ny - skarbnica soli mineralnych

S這ny, mimo swojej nie najlepszej renomy, sam w sobie wcale nie jest niezdrowy. Bez niego 篡cie nie mog這by istnie. Smak ten to informacja, 瞠 w danym produkcie skrywaj si sole mineralne: s鏚 i potas. Ma wp造w na regulacj gospodarki wodnej, zapobiega odwodnieniu, wspomaga uk豉d nerwowy i mi窷nie. Szkodliwy jest, a i owszem, ale nadmiar. Poznaj dwie strony medalu.
S這ny odczuwany w r騜nych miejscach j瞛yka m闚i nam, 瞠 jedzony produkt jest 廝鏚貫m soli mineralnych: sodu i potasu. Smak nie cieszy si dobr renom. Po cz窷ci dzieje si tak za spraw jego g堯wnej nosicielki - soli. Znies豉wiony chlorek sodowy, bo to on niemal w ca這軼i sk豉da si na swojsk s鏊 kuchenn, ma dwa oblicza. Zacznijmy, przekornie od tego lepszego. S這no軼i za篡wane z umiarem spe軟iaj w organizmie wiele dobroczynnych funkcji. Reguluj帷 gospodark wodn, uczestnicz w zachowaniu r闚nowagi kwasowo-zasadowej, wsp馧tworz p造ny kom鏎kowe i tkankowe. Wspomagaj tak瞠 mi窷nie i uk豉d nerwowy.

Bez soli 篡cie nie mo瞠 istnie, jej utrzymuj帷y si brak w organizmach 篡wych prowadzi do zgonu. Sk康 wi璚 przekonanie, 瞠 s這ny smak to samo z這? Jak zawsze winny jest brak umiaru. A o ten nietrudno, bo wsp馧cze郾ie dodaje si j niemal wsz璠zie. W celu poprawy walor闚 smakowych czy aby przed逝篡 鈍ie穎嗆 produktu. Nie do ko鎍a taki by zamys natury. Morskie dary: ryby, owoce morza, algi czy doprawianie potraw sk徙 ilo軼i soli ca趾owicie zaspokaja zapotrzebowanie organizmu.



Za ma這 s這nego - to mo磧iwe?

Chlorek sodu wi捫e wod w organizmie. Uporczywe biegunki, wymioty, nieprawid這we odchudzanie czy za篡wanie 鈔odk闚 moczop璠nych mo瞠 prowadzi do znacznej utraty p造n闚, a co za tym idzie - ubytku soli mineralnych. Wtedy niedobory sodu rzeczywi軼ie mog si przydarzy. Do ich objaw闚 zalicza si m. in. os豉bienie, zanik apetytu i wymioty, skurcze mi窷ni, a w skrajnych przypadkach wr璚z upo郵edzenie wydolno軼i psychicznej i fizycznej. Ten stan prowadzi tak瞠 do odwodnienia, mo瞠 zwi瘯sza ryzyko np. udaru cieplnego. Recepta na ekspresowe, awaryjne nawodnienie? Woda wymieszana z solami mineralnymi, cho熲y zwyk陰 sol. Uwaga, niepokoj帷y mo瞠 by ju 2-procentowy ubytek masy cia豉 z p造n闚. Je郵i wa篡sz 50 kg to tylko 1 kg mniej, przy wadze 75 kg zaledwie 1,5 kg. Niewielkie ilo軼i soli s czasem zalecane w przypadku os鏏 z niedoci郾ieniem t皻niczym w celu jego delikatnego podniesienia i dodania animuszu.

Poprawiacz nastroju

Zesp馧 psycholog闚 z University of Iowa pod kierownictwem Alana Johnsona na podstawie przeprowadzonych bada sugeruje, 瞠 niedobory soli mog r闚nie sprzyja zachowaniom typowym dla depresji. Wykazano, 瞠 szczury nara穎ne na braki chlorku sodu traci造 zainteresowanie lubianymi uprzednio czynno軼iami, nie wykazywa造 naturalnej tendencji do dostarczania sobie przyjemno軼i - rezygnowa造 ze s這dkich napoi, zabawy.

S這ny w nadmiarze

Lekarze bij na alarm, na skali od niedoboru do nadmiaru mamy tendencj do przechylania si raczej w stron nadmiernej obfito軼i. Stoisz nad garnkiem gotuj帷ej si zupy, odmierzaj帷 kryszta趾i soli, aby nie przedobrzy? Gro s這no軼i, nie kryje si wcale w tym, co w豉snor璚znie przyrz康zasz (wtedy 豉twiej kontrolowa ilo軼i soli), a w kupnych produktach. Konserwy, w璠liny, produkty na bazie mi瘰a, sosy, ciastka, posi趾i typu fast-food czy instant, a nawet pieczywo i gotowe mieszanki przypraw skrywaj w sobie zazwyczaj sporo soli. Licznik s這nego nabija si, i co gorsza, nie zawsze mamy tego 鈍iadomo嗆.

Wed逝g 安iatowej Organizacji Zdrowia WHO o nadmiarze mo瞠my m闚i z ka盥ym gramem powy瞠j p豉skiej 造瞠czki soli (5g) dziennie. Gdzie prowadzi takie systematyczne "przedawkowywanie"? Po pierwsze do nadmiernego zatrzymania p造n闚 w organizmie, opuchlizny - c騜, ka盥y kij ma dwa ko鎍e. Najwi瘯szymi zagro瞠niami, kt鏎e po cz窷ci przypisuje si solnemu przesytowi, pozostaj jednak: nadci郾ienie t皻nicze, zmiany mia盥篡cowe i widmo choroby niedokrwiennej serca, czyli zawa逝 serca. Bogata w s這ne produkty dieta to r闚nie zwi瘯szone ryzyko udaru m霩gu, niewydolno軼i nerek oraz osteoporozy. Co prawda na wszystkie powy窺ze "zapracowujemy" og鏊nym stylem 篡cia - nie tylko pob豉瘸niem apetytowi na s這ne, ale jak m闚i, kropla dr捫y ska喚.

Solny re磨m - ci璚ia w s這nym

Jak ograniczy s鏊, kiedy bezsolne albo ma這 s這ne potrawy wydaj ci si md貫 i bez smaku? Nie zniech璚aj si, to g堯wnie si豉 przyzwyczajenia. Kubki smakowe ju po 2 tygodniach niskosodowej diety, przyzwyczaj si do nowych standard闚, a dania zyskaj na wyrazisto軼i nawet bez bia貫go wspomagacza.

U os鏏, kt鏎e ze wzgl璠闚 zdrowotnych, np. z nadci郾ieniem t皻niczym, ograniczaj zwyk貫 sole sodowe, czasem zast瘼uje si je solami potasu. S one podobne w smaku, a szkodz mniej, mog nawet wspiera leczenie.

Wcze郾ie kszta速uj帷a si preferencja

Ze statystyk wynika, 瞠 w konsumpcji soli przoduj nastoletni ch這pcy (po 13. roku 篡cia) oraz m這dzi m篹czy幡i (w wieku 19-25 lat). Dieta m這docianych pan闚 zawiera 鈔ednio 15 g chlorku sodu, co oznacza, 瞠 trzykrotnie przekraczaj oni normy zalecane przez WHO.

Badania naukowc闚 z Monell Chemical Senses Center w Filadelfii wskazuj, 瞠 preferencje odno郾ie smaku s這nego kszta速uj si bardzo wcze郾ie, bo nawet przed 6 miesi帷em 篡cia. Wykazano, 瞠 dzieci, kt鏎e przed uko鎍zeniem p馧 roku, s karmione zawieraj帷ymi s鏊 produktami skrobiowymi - takimi jak p豉tki 郾iadaniowe, chleb czy sucharki - p騧niej spo篡waj o ponad po這w wi璚ej soli ni inne dzieci, kt鏎ym ich nie podawano.

Co o tobie m闚i zami這wanie do s這nego?

Wprost nie mo瞠sz si oprze s這nym przek御kom i daniom, podczas gdy s這dko軼i i inne smako造ki mog造by dla ciebie nie istnie? Zmys smaku mo瞠 by lepiej albo gorzej wykszta販ony. Tak jest r闚nie w przypadku s這nego. Innymi s這wy to, jak intensywnie odbieraj go twoje kubki smakowe to sprawa indywidualna. Kto ma do niej najwi瘯szy sentyment? Badania dowodz, 瞠 wi瘯szym upodobaniem do smaku s這nego charakteryzuj si osoby szczeg鏊nie na niego wra磧iwe - a wi璚 sol帷e mniej.

Zobacz tak瞠:

Witaminy z grupy B - brygada do zada specjalnych

S這dki - od篡wczy smak energii

Jakie znasz naturalne zastrzyki energii?



Wi璚ej o: